Veiligheid

Safety

Elke deelnemer en ieder team is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen veiligheid. Onderstaand enkele veiligheidsmaatregelen als toelichting op het reglement.

Op de captainsmeeting maakt de wedstrijdleider aan de hand van de meest actuele weervoorspellingen bekend welke maatregelen van kracht zullen zijn. De wedstrijdleiding behoudt te allen tijde het recht om voor alle deelnemende ploegen de tocht af te gelasten, dan wel de route te verleggen.

Veiligheidsmaatregelen

Zwemvesten: Het dragen van zwemvesten is verplicht op het traject Woudsend – Balk en Oude Karre – Stavoren. Voor exacte duiding van het traject waarop zwemvesten moeten worden gedragen wordt verwezen naar het reglement.

Extra drijfvermogen verplicht: Boten met luchtkasten voldoen aan de FISA norm wat betreft drijfvermogen (ca. 120 liter). Aanvullend is extra 30 liter drijfvermogen verplicht. Boten zonder drijfvermogen zijn verplicht 150 liter aan drijfvermogen (middels luchtkussens van 30 liter) te plaatsen. Extra drijfvermogen moet zodanig in de boot bevestigd worden dat het niet kan wegdrijven! Hierop wordt toegezien tijdens de keuring.

Vollopen: Als de boot vol loopt altijd bij de boot blijven!

Toezicht: Er vindt langs de route op verschillende manieren toezicht plaats. De Reddingsbrigade houdt toezicht met mobiele en vaste posten en verleent zo nodig eerst hulp langs de hele route. Op het Slotermeer is een hulpdienst aanwezig om de oversteek veilig te laten plaatsvinden. Zij zijn deskundig en vertrouwd met de plaatselijke omstandigheden op het meer. De boot/boten bevinden zich ongeveer midden op het Slotermeer op de vaarroute Woudsend – Sloten. Op de overgang tussen de Oude Karre en de Morra is de Reddingsbrigade aanwezig met een boot.

Each participant and each team is responsible for his/her own safety. Below are some safety precautions as notes to the contest rules.

The captain meeting is the arbiter according to the latest weather forecasts announce which measures will be in force. The stewards at all times reserves the right to all participating teams to cancel the trip, or to shift the route.

Safety Precautions

Life jackets: Wearing life jackets is compulsory on the route Woudsend – Beam and Old Karre – Stavoren. For exact interpretation of the range in which life jackets must be worn is made to the regulations.

Additional buoyancy required: Boats with air cabinets meet the FISA standard A.I. buoyancy (ca. 120 liters). Additionally, additional 30 liters of buoyancy required. Boats without buoyancy are required to place 150 liters of buoyancy (by air cushions of 30 liters). Additional buoyancy to be attached such that it in the boat can not drift away! This will be monitored during the test.

Flooding: If the boat is filling always stay with the boat!

Supervision: There is supervision along the route in various ways. The Rescue Brigade monitors the route with mobile and stationary posts and provides first aid when necessary along the entire route. On the Slotermeer, a support service is present to ensure a safe crossing. They are experienced and familiar with the local conditions on the lake. The boat(s) are located approximately in the middle of the Slotermeer on the Woudsend – Sloten waterway. At the transition between the Oude Karre and the Morra, the Rescue Brigade is present with a boat.